‘Outcast: A New Beginning’ is een letterlijke blast from the past
gamereview‘Grand Theft Auto III’ was in 2001 voor veel van ons de eerste kennismaking met een (zo goed als) volledige 3D-wereld en zorgde voor een bescheiden revolutie in gameland. Terecht, maar toch was het concept hen twee jaar eerder al voorgedaan, door het Belgische Appeal Studios nog wel. Het spel in kwestie? ‘Outcast’, een sci-fi avontuur voor pc dat best goed onthaald werd maar helaas door financiële problemen bij de makers nooit een vervolg kreeg. Nochtans waren de plannen voor die sequel er wel, en kijk: amper 23 jaar later is Appeal Studios terug van weggeweest en ligt ‘Outcast: A New Beginning’ in de rekken!
Moet je deel één gespeeld hebben om met dit nieuwe spel aan de slag te gaan, vraag je jezelf misschien af? Nee hoor, maar wie toch een klein stukje vaderlandse gamegeschiedenis wil ervaren moet daarom niet meteen op zoek naar een stoffige CD-ROM van jaren geleden want in 2017 verscheen namelijk een volledige remake van het origineel voor de vorige generatie consoles. ‘A New Beginning’ zet het verhaal van dat spel weliswaar verder, maar de plot is niet dusdanig complex dat je onmogelijk kan volgen zonder die achtergrond. Protagonist Cutter Slade (jep, zo’n naam kreeg je nu eenmaal in 1999) heeft ook een handige vorm van geheugenverlies opgelopen, zodat alles netjes nog eens uitgelegd kan worden. Bondig samengevat: man landt op vreemde planeet en moet de locals helpen om zich te verdedigen tegen een invasie. Er komt weliswaar een beetje meer bij kijken, maar eigenlijk niet zo heel veel. Wat wel prominent aanwezig is, is een goed gevoel voor humor van de makers die niet enkel science fiction als genre, maar ook zichzelf al eens graag in het belachelijke durven trekken.
Het verhaal is dus vrij simpel, maar de gameplay is puur old school spelplezier. De bedoeling is dus om de planeet te bevrijden, en dat doe je uiteraard door een hele hoop dingen en vijanden aan gort te schieten. Dat doe je met amper twee wapens, een eenvoudig pistool en een sluipschuttersgeweer, wat op het eerste gezicht misschien bijzonder weinig lijkt. De geinige twist is hier echter dat beide schietijzers met verschillende modules kunnen worden uitgerust om ze om te toveren tot geschifte massavernietigingswapens. Aanvankelijk zijn dat nog behoorlijk tamme upgrades die van je pistool een semi-automatisch machinegeweer maken, maar hoe meer modules je vrijspeelt, hoe waanzinniger de mogelijke combinaties worden. Daarnaast krijg je door delen van de kaart te bevrijden ook speciale krachten ter beschikking om dat wapengeweld aan te vullen. Het leuke hieraan is dat hoe krachtig die speciale aanvallen zijn, afhangt van hoe goed je de inwoners van dat specifieke deel van de kaart geholpen hebt.
Naast schieten op alles wat los en vast zit, moet je natuurlijk ook van punt A naar punt B zien te geraken. In ‘A New Beginning’ krijg je daarvoor al snel een jetpack ter beschikking. En net als bij het wapentuig het geval was, is dat ding aanvankelijk een vrij simpel hulpmiddel om hoger te springen en uit de weg van aankomend gevaar te glijden maar bouw je het gaandeweg verder en verder uit tot je als een bezetene tientallen meters de lucht in kan schieten en van hot naar her over de kaart zweeft. Die kaart is bovendien mooi gevarieerd, met onder andere dichtbeboste jungles, ijzige vlaktes en dorre woestijngebieden waardoor alles er gevarieerd uitziet en de omgevingen nooit saai worden.
‘A New Beginning’ is geen AAA-titel van een gigantische ontwikkelaar, en dat wordt meteen duidelijk wanneer je het audiovisuele aspect van de game onder de loep neemt. De wereld van het spel ziet er zeker niet slecht uit, maar de animaties van de personages laten wel wat te wensen over. Ook wanneer er tijdens de vele conversaties en filmpjes wordt ingezoomd op gezichten, zie je al snel dat daar met een groter budget nog heel wat oppoetswerk had kunnen plaatsvinden. Van lipsynchronisatie is er vaak amper sprake, en de gelaatsuitdrukkingen balanceren tussen ‘lichtjes ongeïnteresseerd’ en ‘eergisteren gestorven’. Dat is enerzijds af en toe wel wat jammer voor de inleving, maar anderzijds draagt ook dit bij tot die unieke begin-jaren-2000-sfeer waarin heel het spel baadt.
Conclusie: 7/10
‘Outcast: A New Beginning’ lijkt zó uit een lang vervlogen tijdperk te komen. Dat kan je negatief interpreteren, maar net die oubolligheid maakt dat het op dit moment als een frisse wind in het gamelandschap aanvoelt. Ja, de graphics verbleken naast die van de grote titels van de afgelopen tijd en ja, het verhaal is een aaneenrijging van vergeetbare science fiction stereotypes, maar daartegenover staat wél een spelwereld die aanvoelt als een grote open speeltuin in een spel dat duidelijk een passieproject was voor een studio van eigen bodem.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamereview
Flitsende gameplay kan ‘SaGa Emerald Beyond’ geen topscore opleveren
-
gamereview
Geesten verjagen in historisch decor van ‘Banishers: Ghosts of New Eden’ is alvast een van verrassingen van 2024
Noord-Amerika, 1695. Meer bepaald het fictieve stadje New Eden. De naam klinkt alsof we in een mooi stukje gekoloniseerd Amerika terechtkomen, maar niets is minder waar. Terwijl de protagonisten Antea en Red naar de kust roeien, zien we meteen dat New Eden betere tijden heeft gekend. De reden waarom het duo de oceaan heeft overgestoken, is dan ook geen pleziertrip. Ze zijn professionele spookverdrijvers (banishers), en New Eden is behekst. -
Livios
Bakken regen deze week: hoe vermijd je vervuild water in je regenput?
Met een regenwaterput kan je flink besparen op je waterfactuur. Maar hoe zorg je ervoor dat zowel de put als het opgevangen water van uitstekende kwaliteit blijven? Bouwsite Livios geeft vijf tips om zelf je regenwaterput te onderhouden. -
-
Baldur's Gate 3 grote winnaar bij BAFTA Games
-
gamereview
'Stellar Blade' werd fel gehypet, maar dit fonkelende mes had nog wat geslepen moeten worden
Als je ‘Stellar Blade’ opstart en in de instellingen duikt, vind je daar een optie om de paardenstaart van hoofdpersonage EVE kort of lang te maken. Dat heeft buiten het cosmetische effect geen enkele impact op het spel zelf, maar blijkbaar vonden de makers het belangrijk om je die keuze te geven. Bizar dan dat die paardenstaart in kwestie er tijdens het spelen uitziet als stukken droge spaghetti die met elastiekjes aan elkaar zijn geplakt. Lange of korte stukken droge spaghetti, naar eigen voorkeur. En dat is jammer genoeg een voorteken voor het hele spel dat voor elk leuk idee ook meteen een minpunt presenteert. -
Spaargids.be
Wat gebeurt er met je woonlening, spaarcenten en verzekeringen bij een scheiding?
Scheiden heeft heel wat implicaties, ook op financieel, legaal en administratief vlak. Aangezien een gewaarschuwd mens telt voor twee, overloopt Spaargids.be hieronder de belangrijkste aandachtspunten wanneer je relatie op de klippen loopt. -
gamereview
‘Tamarak Trail’ is een fijne, oogstrelende en verslavende game die je urenlang zoet houdt
-
PREMIUM14
HLN ONDERZOEK. Serena (11) getuigt over online haat tijdens gamen: “Ik word uitgescholden voor ‘vieze bitch’, ‘lesbi’ en het ‘n-woord’”
-
Independer
LEZ in België: in welke steden riskeer je 350 euro boete vanaf een derde overtreding?
De LEZ of lage emissiezones bakenen die steden af waar je met bepaalde diesel- en benzinewagens niet meer binnen mag. Welke euronorm per brandstofsoort is (voorlopig) nog wel toegelaten? Kun je een uitzondering krijgen? En hoe hoog zijn de boetes? Independer.be zoekt het uit. -
gamereview
‘Children of the Sun’ heeft maar één troefkaart, maar speelt die meesterlijk
Die unieke sluipschutter-met-een-twist gameplay, dat non-verbale wraakverhaal, die, euh, ‘ambachtelijke’ graphics. ‘Children of the Sun’ schuurt niet altijd even bewust tegen de verwachtingen en het comfort van de hedendaagse gamer, maar qua brutale en franjeloze workshop in koppige volharding krijg je absoluut waar voor je geld. -
gamereview
Veel brood, veel spelen: worstelgame ‘WWE 2K 24' laat zien wie de koning is